onsdag 9. februar 2011

ikt og læreplanen..digital kompetanse

 I forbindelse med IKT  studiene mine har jeg fått følgende oppdrag:
  1. Hva sier kompetansemålene for digital kompetanse definert i planen for ditt programområde/fag - og hvilke muligheter ser du i å jobbe mot disse målene?
  2. Har din skole arbeidet med lokal tilpasning av læreplanen? I tilfelle ja på spørsmålet - hvordan er dette gjort?"

I lærerplanen for engelsk for VG1 og VG2 yrkesfaglig utdanningsprogram har vi tre klare mål som omhandler digital kompetanse:
Innenfor emnet  "Språklæring" kan man lese at: elevene skal kunne
  1. bruke et bredt utvalg digitale og andre hjelpemidler, inkludert ettspråklige ordbøker, på en selvstendig måte

Innenfor emnet "Kommunikasjon" skal de kunne
  1. produsere sammensatte tekster i digitale medier    
  2.  velge og bruke innhold fra ulike kilder på en selvstendig, kritisk og ansvarlig måte

Hvilke muligheter ser jeg i å jobbe mot disse målene? Vel..det er veldig mange digitale hjelpemidler for elever innenfor engelsk.  Her er noen få eksempler som kan bidra til å øke elevenes kompetanse innenfor faget:
  • forståelse og bruk av de  grunnleggende funksjoner innen Word, f.eks.  grammatikk og stavekontroll,  for å forbedre skriveferdigheter
  • bruk av programmer som CD Ord,  som gir god støtte til både lese og skriving i flere språk, ikke bare engelsk 
  • bruk av ordbøker som Ifinger ,  Lexin (en enkel, men god ressurs for flerspråklige elever). Ressurser som Cambridge Learners  og  Merriam Webster  som tillater elevene å høre hvordan ordet uttales,  i tillegg til den øvrige  informasjonen man finner i en ordbok
  • for sammensatte tekster har vi produkter som Photostory , som har et lav brukerterskel,  PowerPoint pluss bloggverktøy: slike produkter lar elevene kombinere lyd og lydeffekter, bilder, tekst og filmsnuter. Det åpner seg muligheter for elevene til å ta i bruk sine egne , ofte omfattende, digital kompetanse. 
  • å ha fokus på kunnskap om, forståelse for og bruk av kildekritikk , opphavsrett og personvern,   som er viktig elementer i all digital kompetanse. Målet  er at elevene kan gradvis opparbeide seg gode holdninger og vaner for å kunne være i stand til nettopp "å velge og bruke innhold fra ulike kilder på en selvstendig, kritisk og ansvarlig måte" Her er Jan-Ove Overland blogg til store nytte. 
Det må også nevnes at de fleste  av kompetansemålene innenfor engelsk kan jobbes med innenfor en digital arena: et eksempel er bruk av nettaviser, videosnuter og podcasts   for "å kunne diskutere nyheter og aktuelle hendelser ". På denne måten får elevene, blant annet,  tilgang til autentisk språk både muntlig og skriftlig,  økt forståelse av verden rundt seg og at de i tillegg lærer nye ord og uttrykk. Alt dette bidra til økt kunnskap og språklig kompetanse.




Spørsmål 2:
Har din skole arbeidet med lokal tilpasning av læreplanen? I tilfelle ja på spørsmålet - hvordan er dette gjort?"


Svaret på dette er ja: engelsklærerne innenfor fellesfag yrkesfag har jobbet mye med læreplanen. Vi ble delt i grupper, hvor vi konkretiserte kompetansemålene for å så drøfte hva vi mente var kjennetegn på lav, middels og over middels måloppnåelse. Vi hadde mange spennende faglige diskusjoner underveis. Det var en krevende, men  en høyst nødvendig og nyttig bevisstgjøringsprosess. Til slutt ble resultatet lagt ut på ITSL, slik at det ble tilgjengelig for både elever og lærere. 
Arbeidet med læreplanen må sees på som en omgående prosess, hvor forbedringer og et kritisk blikk er nødvendig. 

tirsdag 21. desember 2010

jomfruturen

Nå er det 21 desember...3 dager før det blir jul for meg...har aldri helt blitt vant til å feire jul 24 des, til tross for mine 23 år i Norge. I hvert fall, nå sitter jeg her med mitt første blogginnlegg. Er sent ute med å komme i gang med IKT studiet mitt. Hadde store planer om å være kjempeflink... og så kom desember: sprengkulde, dårlig bilbatteri, heldagsprøver, sykdom på jobben og hjemme og vips ..det ble 21. des og jeg har nettopp logget meg på hele opplegget i kveld. Vel, vel...tanken var god....

Så var det dette med IKT....Jeg har kalt bloggen min "IKT - mulighetenes verden"...store ord...ja,  men jeg mener  det virkelig. Jeg føler at det er uante muligheter som jeg kan så lite om ennå...et hav av ressurser som bare venter på å bli oppdaget. En verden hvor samspillet mellom eleven og læreren kan vokse. Et av målene må jo være å skape et møtested hvor både jeg og elevene mine kan utvikle oss faglig, sosialt og intellektuelt. Akkurat hvordan det skal foregå har jeg ikke helt klart for meg klokken 22.28 ...mens jeg ser utover spisestuebordet fylt av halvferdig julekort, kalde kaffekopper,  julepapir og to veldig innpåslitne katter  (ute er det 24 minus og de er lite motiverte for å gå ut... for å si det sånn..)

For å være ærlig, så gru-gleder jeg meg ( et det et norsk ord?...dere norsklærere kan sikker fråtser i alle mine språklige feil...men da er ihvertfall bloggen min til gleden for noen!)

Jeg gleder meg til  å lære mer, å bli klokere, å reflektere over min egen praksis etter en del år som lærer.Rett og slett til å bli en bedre lærer for alle mine elever. De har bare en sjanse til  å ta videregående...det er NÅ det gjelder for dem og de fortjener det beste undervisningen jeg kan gi dem.
Samtidig, kjenner jeg at jeg gruer meg til å ikke holde mål, å ikke strekke til i hverdagens kjas og mas, å ikke gjør det godt nok...jeg kjenner at jeg føler meg sårbar når mine usle refleksjoner blir publisert og vurdert av andre...Vil elevene ta sine blogger seriøst når de setter i gang?  Vil jeg finne ut at mye av det jeg har drevet med de siste årene i klasserommet har vært middelmådig..eller komme jeg til å få bekreftet at jeg ikke er helt på bærtur? Tiden vil vise!

På engelsk,  så fins det mange ordtak, blant annet dette:  "nothing ventured, nothing gained" ...kanskje det kan oversettes med " å våge...det er å miste fotfeste.." Det er nettopp det jeg gjør nå...ta et stort skritt inn i cyberspace...miste fotfeste...for så å overvinne mine redsler og kanskje bli en  bedre lærer til slutt. Det blir spennende ...

..